4Foto #27: Světelnost objektivu

Podrobně si vysvětlíme, co to je světelnost objektivu, co ovlivňuje a jak si podle světelnosti vybírat objektiv. Povíme si o výhodách i nevýhodách a zaměříme se na praktické využití.

Soubory ke stažení: MP4 HD verze  – MP4 SD verze  – MP3 verze.

19 komentářů u „4Foto #27: Světelnost objektivu

  1. Dobrý den, jsem rád, že stále věnujete čas a energii videocastům, pokaždé se rád podívám a poslechnu si Vaše názory a jsem za ně velmi rád. K objektivům bych uvedl jednu zkušenost, která je spíš zkušeností mého kamaráda, kterého jsem tak trochu přivedl do systému Sony A. On trénuje sportovní šerm a potřeboval samozřejmě světelné sklo, takže jsem neváhal a zapůjčil mu do užívání svou starou leč kvalitní a poctivou Minoltu 50/1,7. Z počátku byl nadšený, protože konečně mohl používat kratší časy než se setovým zoomem, než došlo na to, že si uvědomil dost podstatnou věc. A to, že vzhledem k tomu, že se často při tréninku či závodech pohybuje v bezprostřední blízkosti sportovců, kde mu ta 50mm Minolta (75mm na APS-C) překáží svým dlouhým ohniskem. Načež jsme zasedli k pivku a začali přemýšlet o řešení. První co nejprve chtěl byl zoom (tehdy ještě nebyla na trhu Sigma 18-35/1,8) kdy se nám však nepodařilo nalézt vhodné řešení za rozumné peníze. No a nakonec sám narazil na bazarovou Sigmu 20/1,8, se kterou v současné době dělá moc pěkné a poměrně efektní záběry tohoto atraktivního sportu, čímž využívá i toho, co fotograf obvykle nedokáže, a to, že jeho fotografie vznikají z bezprostřední blízkosti sportovce v akci!

  2. Mám pocit, že u těch nižších clonových čísel jste se dopustil malých nepřesností – základní stupnice je 1-1.4-2-2.8, takže rozdíl mezi 1.4 a 1.8 jsou 2/3 EV a 1.2 vs. 1.8 je pak 1 EV. Já mám v současnosti dva světelné objektivy – Nikkor 35mm 1.8 a Samyang 16mm 2.0 a jejich hlavním účelem u mě není kresba ani hloubka ostrosti, ale focení za špatných světelných podmínek – běžné noční fotky měst, interiéry kostelů, muzeí, akvárií apod., kdy blesk je nepoužitelný, zakázaný anebo by fotku zničil. Těžko očekávat, že na výletech bude také někdo s sebou tahat stativ. Také má uplatnění v astrofotografii, u nočních portrétů. Myslím, že světelný objektiv má v praxi širší využití, než ve Vaší prezentaci zaznělo. Jinak ale ta prezentace je velmi pěkná.

  3. Ahoj lidičky.
    Dík za super videa.
    K mojí D7000 jsem si pořídil 50/1,8G a focení s tímto sklem na F:5,6 je nebojím se říct na profi úrovni. Extrémně ostré fotky. Nevěřil jsem že za tak málo peněz se dá pořídit tak kvalitní objektiv.
    Focení je sice moje srdcová záležitost, ale nemůžu si dovolit kupovat drahé objektivy, proto jsem rád za skla jako je tato „padesátka“.

  4. Zdravím Vás všechny..
    Mohu jen souhlasit s prvním komentem.
    Jsem rád za každý videocast a vždy se těším na nový. Je pro mne nejen velkým přínosem, ale i porovnáním.

    Z mých zkušeností:
    Původně těla Sony A550, A850, SLT A65 a nyní bohužel SLT A77.

    Fotil jsem s :
    Minolta 50mm f1,7 (APS-C) – Světelnost luxus, ale strašně hrubý bokeh.
    Sigma 75-300mm f4-5.6 Macro (APS-C)- Na macro, portrét i krajinu celkem OK, nádherný bokeh – Zkušenosti mnohem lepší, než se Sony 75-300mm
    Tamron 70-200mm f2,8 (FF)- Dokonalost. Portrét a krajina luxusní podání. Tedy na starších modelech. SLT ji spálila veškerý potenciál.
    Tamron 28-70mm f2,8 APO (FF)- S tímto sklem nyní fotím téměř vše, jelikož je neuvěřitelně všestranný. Tedy až na wildlife. Jinak jemný bokeh na každém ohnisku. 🙂 vhodný i na APS-C tělo a i SLT schroupne
    Minolta 150-400mm f3,5-4,5 APO (FF) – Ideální na přírodu. Aj pěkné portréty se s tím podařili, ale klepe se to díky špatné konstrukci, takže jedině na stativu při ohnisku nad 200mm

    Světelnost jsem nikdy nějak moc neřešil do té doby, než jsem šel fotit první svatbu. Dalším mezníkem bylo pořízení SLT technologie. 30% ztráta světla na pevném zrcátku prostě blokuje zasahovat do ISO. Každá změna zvyšuje neuvěřitelně šum i při lehkém přexponování. Podexponovat s tím = poprava fotky. Pokud tedy není záměr mít tam šum. Takže světelnost byla jediná možnost před prodejem výbavy.

    Bohužel s konceptem SLT Sony šlápla úplně mimo 🙁

    Toliko má zkušenost.
    Nebo má někdo lepší zkušenost s SLTéčkem?
    Honzo díky ještě jednou za casty a přeji hodně úspěchů a dobré světlo všem 😉

  5. Já osobně aktuálně používám tyto objektvy: 35mm/2.0 IS, 85mm/1.8, 100mm/2.8 L IS, 200mm/2.8 L II. Měl jsem i 70-200/2.8 L, ale převážně jsem fotil na 200mm a tak jsem přesedlal pevnou 200/2.8 kvůli hmotnosti, rozměrům a lepší optické kvalitě (alespoň mé testy to říkají :). 17-40/4L jsem použíl mnoho let, ale potvrdilo se přesně co říkáte v podcastu. Clona 4 je na kreativnější fotku moc vysoká a na krajinu zbytečná. Sklo jsem nahradil objektivem 35/2.0 IS, který podle mě hodně šlape na paty 35/1.4 L, a ve spojení s FF je i ohnisko na krajinu dostatečně široké.
    Města hrozně rád fotím na 85/1.8.
    Nejvíc zklamaný jsem byl ze skel 100-400/4-5.6, 24-70/2.8, 50/1.4 (pomalý a hlučný AF).

  6. Po prvé zkušenosti s Nikkorem 50mm 1,8 jsem byl natolik překvapen, že dnes mám 35 a 85mm 1,8 a jiným objektivem se mi „nechce“ fotit. Skutečně na středu světelnosti super ostrost.
    Vaše videa jsou také „ostré“ ( velmi poučné a utvrzující pro mne).
    Děkuji

  7. Dobrý den,
    děkuji za Vaše videa. Jsem začínající amaterský fotograf. Nechci a nebudu se fotografováním živit a nic podobného, jen chci mít hezké fotky z dovolené, rodiny a mých rybářských výprav. Pořídil jsem si základní zrcadlovku Nikon D3300 se setovým objektivem 18-55mm AF-S 1:3,5-5,6 GII. Nedávno jsem dokoupil pevnou 50mm 1:1,8. No a teď to podstatné, chtěl bych dokoupit zoom a nevím pro který se rozhodnout. Podotýkám, že bude spíš na denní focení, případně fotky doma. Rozhoduji se mezi těmito modely:
    1. Nikon 55-300mm / 4,5-5,6 G AF-S DX VR ED
    2. Nikon 70-300mm f/4,5-5,6 G AF-S DX VR
    Prosím, který by byl z Vašeho pohledu lepší, kvalitnější a který dokáže dělat pěknější fotky ? Pořád všude čtu, že za moc tyto objektivy nestojí, ale nechci opravdu platit za zoom 25000 – 40000 Kč. Předem děkuji za Váš objektivní názor, popřípadě bych uvítal i nějaké videorecenze – srovnání těchto dvou objektivů.
    Děkuji Martin

    • Uvedené objektivy jsou ze stejné kvalitativní kategorie a rozdíl mezi nimi není zásadní. Pokud vám vyhovuje uvedené 18-55, tak budete spokojen i s jedním z nich. Bohužel je holý fakt, že smysluplný kvalitativní rozdíl najdete až za cca 2,5x vyšší cenu

  8. Dobrý den,

    videocast se mi hodně líbil. Většinu času mám na těle Nikon D80 nasazenou Nikkor 50mm 1,8D. Využívám toho, že D80 má motor ostření v těle a je tedy plně funkční AF. Musím říci, že objektiv má dobré vlastnosti a při využití f4 – f8 jsem velmi spokojený s výsledky. Jak bylo řečeno f1,8 je použitelné, ale hloubka ostrosti už je tak malá že správné ostření je pak absolutní nutností. Fotím s tím objektivem hlavně portréty a jsem spokojený. Chtěl bych postupně rozšířit výbavu o další pevná ohniska, protože v menších prostorech je 50mm už poměrně dlouhá. Samozřejmě mám i Nikkor 18-135mm, ale ten je doopravdy na situace, kdy člověk neví do čeho jde a nejsem tolik spokojen s obrazovou kvalitou.

  9. Zdravím Vás pánové, pokud jsem tedy pochopil povídání o světelnosti správně, propustí pak objektiv s nejnižší clonou f1.4 osmkrát více světla než objektiv f4 pokud uvažujeme clonovou řadu 1.4, 2, 2.8, 4? Pokud jsem to pochopil správně, sousední číslo je vždy 2x a poté to roste vždy po dvojnásobku, tj. 4 na 2.8 = 2x, z 2.8 na 2 je to už 4x a z 2 na 1,4 už je celkem 8x? Děkuji za ujasnění a snad jsem v tom neudělal moc zmatek 🙂

  10. Dobrý deň. Chcel by som sa opýtať na závislosť hĺbky ostrosti pri použití clony na f1,8 počas slnečného dňa, alebo v zlých svetelných podmienkach napr. v lese. Všetky vaše videa sú veľmi užitočné a spracovane poučným spôsobom.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..