Photokina a Photo Plus 2016 – kam směřuje fotografický průmysl?

Blíží se podzim, a protože máme sudý rok, čekají nás záhy po sobě dva velké fotografické veletrhy. Na konci září proběhne Photokina v Kolíně nad Rýnem. Měsíc na to pak v New Yorku Photo Plus. Vzhledem k tomu, že japonské CP+ bylo letos opravdu maličkaté, půjde o vrchol sezóny. Ono je i obchodně nejzajímavější představit novinky před Vánocemi, takže se jistě dočkáme nových fotoaparátů, objektivů i příslušenství. Nicméně zbývají ještě 2 měsíce a tak se zaměřme na to, jak se od sebe obě akce liší a proč?

Photokina 2014

Photokina – veletržní klasika 20. – 25.9.2016

S německou důsledností a zarputilostí je připravován v Kolíně nad Rýnem další ročník Photokiny. Již v roce 2014, má totiž dvouletý cyklus, si hodně lidí kladlo otázku, zda má tento koncept ještě šanci. Hal bylo méně, ale nakonec dorazilo jak dost návštěvníků, tak i většina smysluplných vystavovatelů. Přesto jsem často slyšel, že takto to dál nejde.

Upřímně se nedivím, jsme s našim projektem Fripito přihlášeni na Photokinu 2016 a kdybychom nedostali velice speciální cenu na balíček služeb, nikdy bychom si účast nemohli dovolit. Ono je sice hezké vystavovat na největším fotografickém veletrhu světa, ale otázkou je reálný přínos. Z pohledu vystavovatele, jde o sakra drahý branding. Z pohledu návštěvníka o jakousi společenskou povinnost. Na produkty velkých hráčů se můžete podívat v každém elektru a malé firmy si vystavovat dovolit nemohou.

Paradoxem je, že pořadatel veletrhu se i letos rozhodl zachovat v zásadě stejný formát. Stejné haly, 100% zaměření na formu veletrhu a přibývají pouze speciální sekce pro aplikace, virtuální realitu, prodávající fotografy a pár dalších. Upřímně si nejsem jistý, že to bude fungovat a stejně jako v roce 2014 mám pocit, že to možná bude poslední photokina. Ale to už tady bylo…

Photo Plus

Photo Plus – důraz na fotografii 19. – 22.10. 2016

Americká Photo Plus jde zcela jiným směrem než Photokina. Veletrh se celý odehrává ve výrazně komornějším provedení uvnitř jediné haly a tím hlavním se stala víc jak stovka seminářů, foto procházky po New Yorku, Master Classes, hodnocení fotografií a další program. Paradoxně na výrazně menší ploše dokáže Photo Plus představit víc malých firem a projektů, protože má příznivější ceny. Účastnili jsme se již 2x a letos budeme opět.

Na druhou stranu je otázkou, zda Photo Plus má dobře nastavenou cenovou politiku. Workshopy a přednášky jsou již roky poměrně drahé a diváků rok od roku ubývá. Osobně si myslím, že je to dáno obrovskou konkurencí online kurzů a lokálních workshopů. Přeci jen cesta do New Yorku, ubytování na Manhattanu a k tomu vstupné v řádu stovek USD si nemůže dovolit každý.

Zajímavou novinkou bude nový pavilon věnovaný svatební a portrétní fotografii. ten vzniká díky majetkovému propojení s WPPI a mohl by celou akci zajímavě oživit, protože WPPI probíhá na západním pobřeží a Photo Plus na východním.

 

Kam to všechno směřuje?

Osobně jsem přesvědčen o tom, že oba dva veletrhy budou zlomové.

Očekávám, že photokina 2016 v plné nahotě ukáže, jak ubývají prostředky výrobcům foto techniky a jak jim nezbývá nic jiného než šetřit. Ruší se lokální pobočky, snižují marketingové rozpočty, zvyšují ceny pod tlakem Jenu a ubývá prodaných kusů. Jsem přesvědčen, že ani hrdé japonské firmy si už nebudou moci dovolit zachovat dekorum a šetření bude na jejich expozicích letos vidět. U středních a malých firem čekám jediné – že většina z nich si prostě nebude moct dovolit dorazit.

V případě Photo Plus bude zase zajímavé sledovat, zda se pořadatelům podaří zlomit klesající počet diváků na přednáškách. V USA cítím jisté nasycení online kurzy, e-booky a dalšími “levnými” alternativami a bude zajímavé sledovat, zda se foto fandové vrátí k osvědčené klasice.

Na oba dva veletrhy jedeme, takže pro vás přineseme reportáž.

4 komentáře u „Photokina a Photo Plus 2016 – kam směřuje fotografický průmysl?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..