Proč výrobci digitálních fotoaparátů mají tolik problémů?

Minulý týden Nikon oznámil, že nakonec úplně zrušil řadu prémiových kompaktů DL, na kterou se čekalo skoro 1/2 roku. Zároveň přiznal “významnou ztrátu” spojenou s propouštěním / rušením divizí a přepracoval odhady svých příjmů. Když si k tomu přidáme výrazné redukce všech zastoupení vč. českých, vkrádá se logická otázka, kdo a jak vážné problémy má? Nikon rozhodně není jediný, kdo čelí několik let trvajícímu globálnímu propadu hodnoty prodaných DF. Pojďme se podívat na to co a proč se děje?

Druhá fatální technologická změna v krátké době

Fotografický průmysl si za posledních 20 let prošel hned dvěma obrovskými změnami. Tou první byl přechod z filmu na digital. Tato změna na jednu stranu znamenala obrovskou příležitost a obrovské příjmy pro připravené. Na straně druhé zlomila vaz těm, kteří příliš dlouho odmítali připustit, že svět se změnil a nebo se nestihli přizpůsobit. Vzpomeňme příkladu Kodaku. Ten nezkrachoval, protože by nevěřil digitální fotografii. Naopak byl mezi jejími průkopníky a na začátku například vyráběl DSLR pro Canon i Nikon. Bohužel Kodak nedokázal dostatečně rychle utlumit výrobu filmů a na to zemřel. S podobným problémem se potýkal třeba Fujifilm a v jednom okamžiku ke krachu také neměl daleko.

Čím fotíte?

Tato anketa proběhl převážně mezi fotografy a foto fandy. V běžné populaci bude podíl telefonů ještě větší

A v posledních 3 letech jsme svědky druhé dramatické změny. Významná část populace přestala používat fotoaparát a začala fotit mobilem. Tato změna opět probíhá velice rychle a někteří výrobci na to zareagovali tím, že skončili s DF, například Samsung. Jiní hledají nové prémiové trhy – jako třeba Fujifilm či Sony. No a někteří ještě své řešení úplně nenašli, což se obávám je právě situace Nikonu a Canonu. Trh se zmenšuje a bude se ještě dál zmenšovat. Bude potřeba se vrátit od masové výroby k prémiové, změnit strukturu produktového portfolia, přístup k zákazníkům a přizpůsobit tomu celé firmy.

 

Co by měli výrobci digitálních fotoaparátů dnes dělat?

V první řadě by měli přestat ignorovat nebo dokonce popírat fakt, že pro většinu uživatelů telefon dokáže nahradit fotoaparát. V dnešní době je většina kompaktů a ultrazoomů skoro neprodejná a zbytečná. Je to tak, výrobci to jistě také už vědí, ale změnit směřování firmy nejde ze dne na den.

Ale to rozhodně neznamená, že digitální fotoaparáty už nedávají smysl. Naopak! Digitální fotoaparát ale už dnes nemůže cílit na zcela obecný masový trh, ale na fandu či profesionála. A těm musí přinášet nějakou reálnou přidanou hodnotu.

Zároveň ale musejí firmy změnit přístup k inovacím. Trh se nasytil, technologie se vyvíjejí pomaleji a přidaná hodnota novinek je menší a menší. Takže logickou reakcí by mělo být nabízet méně produktů, méně často, ale s o to větší přidanou hodnotou. Je to těžké, protože to znamená předělat celé plánování, procesy, financování apod.

A v neposlední řadě musejí výrobci nabídnout vyšší flexibilitu svého přístupu k technologiím i k zákazníkům. Je to těžké, když ty ověřené, zavedené postupy zatím ještě trochu fungují, ale je to nezbytné. Canon s Nikonem jakožto největší hráči se dramatickým změnám brání zatím nejurputněji. Menší hráči, kteří nemají tolik co ztratit jsou mnohem inovativnější a otevřenější. Podívejte se na pozitivní ohlas na novinky Sony a Fujifilmu v posledních 2 letech. Zatím to samozřejmě nevede k dramatickému růstu tržního podílu, ale generuje to zájem!

 

Jak to celé dopadne?

Kdybych si měl  zavěštit, tak to dopadne samozřejmě dobře. Všichni velcí výrobci digitálních fotoaparátů jsou japonské značky. To samo o sobě znamená trochu pomalejší ochotu ke změnám, ale zároveň to znamená velkou stabilitu. Canon s Nikonem se ještě chvíli povezou na vlně svých předchozích úspěchů a pak budou muset zareagovat na vývoj v oblasti bezzrcadlovek, na stabilizaci na čipu, na středoformáty či nástup VR, AR apod. Kolik peněz je tato změna bude stát záleží na tom, jak rychle dokáží zareagovat na propadající se prodeje fotoaparátů. Sony, Olympus a Fujifilm pravděpodobně ukousnou dalších pár procent z trhu pro sebe, čímž se trh vyváží a nemyslím si, že by mělo v blízké době dál konsolidovat. Stále jsou tu zvěsti o tom, že ta či ona firma končí nebo že jedna zaručeně koupí druhou, ale jsem v tomto ohledu spíš skeptický.

Mnohem zajímavější vývoj čekám v oblasti objektivů. Sigma a Tamron silně kvalitativně dotírají na hlavní hráče a ti zatím reagují pozvolným zdražováním svých skel. To je situace, která dlouhodobě nemůže vydržet, takže buď budou menší výrobci muset zdražit, nebo velcí zlevnit nebo někdo někoho koupí.

 

Na co vsázíte vy?

12 komentářů u „Proč výrobci digitálních fotoaparátů mají tolik problémů?

  1. Vsadil bych na bezzrcadlovky. Jsem foto fanda, takže amatér a mám skoro rok Fuji XT10 + 18-55 f2,8 – 4 a 35mm f2.0. Fuji mně jednoznačně nadchlo. Líbí se mi, že jdou svou cestou. Způsob ovládání, krásná retro těla, kvalita zpracování. Objektivy jsou sice dražší, na druhou stranu opticky výborné a zpracování mi přijde taky prémiové. Výsledky pro mně naprosto srovnatelné s vyšší třídou DSLR. Navíc je to lehké skladné, nevadí mi to s sebou tahat. Fotit s tím mně baví. Na lidi to taky nepůsobí jako nějaký „profi“ velký foťák.

    Co mám možnost číst, tak je i spousta profesionálů, kteří přecházejí z Canonu/Nikonu na nové Fuji/Sony a reakce jsou ve větší míře pozitivní.

  2. Tak já už jsem se kdysi dávno zbavil všeho od Nikonu a vsadil na Sony. A pokud bych se rozhodoval až dnes v roce 2017, možná bych vsadil na Fuji. Každopádně Canon a Nikon jsou značky, které mi nemají co nabídnout. Mám rád inovace a pokud si chci koupit nový foťák na který musím našetřit nemalou částku, chci abych tam měl aktuální technologie.

  3. Píšete:“ Významná část populace přestala používat fotoaparát a začala fotit mobilem.“
    To je pak otázka, co znamená „významná“. Já mám spíše bohatou a významnou zkušenost, že spousta lidí, kteří dříve nefotili, fotit začali a to mobilem.

    Myslím, že odřeknuté novinky Nikonu patřily do segmentu trhu, kde se nepočítá s tím, že člověk pořizuje vlastně přístroj/systém na hooodně dlouho, ale by by zajímavé spíše pro lidi, kteří si nový kompakt koupi jednou za pár let. Tomu odpovídala i cena, která by byla i u nás prostě pro lidi, kteří si koupí nový kompakt kllidně co pár let nový. Však si vemte, že mobil si mnoho lidí koupí nový skoro každý rok. Navíc to jsou mnohdy lidé, kteří na to nemají, musí si půjčovat a podobně. Prostě mobilmánie je zde již dlouho, myslím že tak nejméně dvacet let. A pár nadšenců si co pár let koupí nový foťák podle toho, co je zrovna zaujme.
    Co se vývoje týče, tak myslím, že pokud se teda sami jakožto populace nevyhubíme, tak nebude až tak moc záležet na tom, kdo vymyslí „lepší foťák“ jako na tom, kdo vymyslí „lepší marketing“.
    A v oblasti pro fandy a profíky je to vše o tom, kam se dostane technický pokrok.
    Pokud bude někdo schopen vyrábět chytrý telefon, který nebude potřebovat třeba ani optiku a dá mi stejný obrazový výstup jako například zrcadlovka s připojeným 600mm objektivem, tak pak opravdu nebudu stat o to tahat dvacet kilo na zádech a namačkám to na tom mobilu.

    • Pokud se budeme bavit o běžném uživateli, tedy ne fotografickém fandovi, tak si myslím, že se pletete. Tato obrovská skupina klasickou filmovou fotografii využívala minimálně. Pak způsobila boom digitální techniky, protože najednou bylo „zaznamenávání“ strašně jednoduché. Ono jim totiž nejde o umění, o kreativitu, ale o fotku dětí a dovolené.

      Co se děje poslední 3 roky, tedy dobu kdy došlo k opravdu masovému rozšíření chytrých telefonů mezi tuto skupinu, je to, že přestali mít zájem o foťák jako takový. Důvod není ani kvalita, ani cena. Jde o to, že chytrý mobilní telefon přinesl zcela novou funkci – snadné sdílení zaznamenaných událostí a zážitků. Tím se zase o další úroveň posunula jednoduchost – žádné stahování, žádné vybírání, žádný počítač a SW – rovnou na Facebook, do emailu, jinam.

      A tohle je to, co výrobcům fototechniky láme vaz v objemu produkce. To že zisk může být jinde je věc druhá. Teď je zavírání fabrik a propouštění zaměstnanců dražší než vývoj 🙂

  4. „Canon s Nikonem se ještě chvíli povezou na vlně svých předchozích úspěchů a pak budou muset zareagovat na vývoj v oblasti bezzrcadlovek….“ S tím v podstatě souhlasím a myslím si, že to tak nějak bude. Ovšem v případě, že by nastal nějaký skok ve vývoji, měl by Canon i Nikon mnohem vážnější problémy. Tím skokem myslím to, že by někdo dokázal vyvinout hledáček, který bude stejně dobrý a stejně rychlý jako optický.
    Protože, co si budeme povídat, mirrorless již delší dobu má vše, co zrcadlovka, ale hledáček ještě pořád není to pravé ořechové a -jak známo- jsou situace kdy je i sebelepší displej k ničemu.

  5. Osobně se domnívám, že mobily nemohou klasické zrcadlovky nikdy vytlačit. Položme si dvě otázty:
    1. Kdo fotí zrcadlovkou ? Nejspíš „fotograf“. Nemyslím si, že by někdo, kdo se vážnějí zabývá fotografováním, přešel na mobil. Důvody snad není třeba rozebírat.
    2. Kdo fotí mobilem ? Každý, kdo ho má, aniž by se o fotografii zajímal a rozuměl by jí. Fotí prostě proto, že to v tom mobilu je a každému ty krásné fotky ukazuje. Neznám nikoho, kdy by si fotku z mobilu vytisknul a nedej bože ji někam pověsil.
    Ten, kdo si koupí drahou zrcadlovku, se nejspíše zajímá o fotografii a ne o fotoaparát, nebo mobil s foťákem. Ten, kdo si koupí telefon, tak ho má na telefonování a hlavně na nekonečné surfování po Internetu, Facebooku, třeba i na přechodu pro chodce. Stává se z toho další droga.

    Rozdíl v pohledu na foocení zrcadlovkou a mobilem je podle mne stále propastný a jen tak nevymizí. Pravdou je, že kompakty asi vymřou, protože nenaplňijí potřeby ani jedné skupiny, o kterých výše hovořím. Ale souhlasím, že by Canon a Nikon měl přestat chrlit jednu zrcadlovku za druhou z malou změnou a vyšší cenou a ´méně používat slova „amatérská zrcadlovka“ a „profesionální zrcadlovka“. Měl by dělat jen dobré zrcadlovky a špičkové zrcadlovky pro „fotografy“ a na mobilisty se vykašlat.

  6. no a nebo taky je možnost, že nikon a canon prostě nebude ochoten bojovat o ten trh bezzrcadlovek a prostě přestane s prodejem fotaku, bude je zivit ostatni byznys napr. profi mikroskopy apod, ja nevim co vse delaji, mozna si nechaji nejakou absolutni spicku typu nevyssich fullframe fotaku dnes a vse pod 80 – 100 tisic proste prodavat nebudou, jo bude to zajimave, segment DSLR by potreboval nekoho jako onehda telefony dostaly apple,

  7. Zrcadlovky mají eště kam jít, a to je obsast menu a vlastně to co, se na zadním displayi vůbec ukazuje.
    Menu u zrcadlovek vypadá, jako „teletext“, prostě za 20 let žádná změna.
    A co celkově display? – Mobilní telefony, dříve byly monochromatické, menu obyčejné, co televize – dříve nic, dnes jsou chytré televize, auta – dříve vůbec nic, dnes spousta inteligence a chytrosti.
    I foťáky by měly být chytré.
    Například možnost progrmaování, příklad: fotím za zhoršených podmínek na program P, když mi klesne čas pod 1/20 tak už mám snímky rozmazané, chtěl bych si naprogramovat, aby při poklesu času pod 1/20 se zvýšilo ISO.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..