4Foto #46 Expoziční režim M

Manuální expozice je pro mnohé fotografy zlatým grálem, zaklínadlem či snem. Realita expozičního režimu M je však mnohem prostší, než se zdá. Kdy, jak a proč nastavovat expozici ručně a vypnout veškerou automatiku? Vše si vysvětlíme v závěru našeho miniseriálu.

M neboli manuální režim expozice je zcela unikátním způsobem fotografování. Jako jediný nevyužívá expoziční automatiku, jako jediný 100% zodpovědnosti přenáší na fotografa. Pro někoho jde o jediný, seriózní a spolehlivý způsob určení expozice. Pro jiné zcela nepochopitelný a nedostižný cíl snahy pochopit fotografické principy. Přijměte pozvání k našemu videu, ve kterém se pokusíme odhalit roušku tajemství a vysvětlit kdy, jak a proč manuální expozici používat a kdy naopak ne.

Soubory ke stažení: MP4 HD verze  – MP4 SD verze  – MP3 verze.

23 komentářů u „4Foto #46 Expoziční režim M

  1. Super chlapi, tieto veci síce ovládam, no nikdy nieje na škodu si niektoré veci pripomenúť a občas to Ačko zameniť napr. za P. Najviac ma však potešilo, že som vás dvoch opäť videl v „akcii“, ako sa skvele dopĺňate, radosť pozerať. Idem hneď vyhľadať časť so „šedoškou“ a pozrieť si ju po X-tý krát 🙂
    Veľa zdaru a dobré svetlo prajem

  2. A teď už si to jen zopakovat 🙂 – (mnemotechnika třeba potěší, možná pomůže)
    P jako Professional
    A jako Amateur
    S jako Superman
    M jako Master
    (P)rofesionál SNADNO (A)matérům CLONÍ, (S)uperman ČASY stíhá, ale na (M)ástera VŠECHNO zbývá.

  3. Já se přiznám, že jsem asi jedním z těch masochistů (začátečníků), kteří v manuálním režimu tráví určitě přes 90% času. Možná si to jen namlouvám, ale mám pocit, že díky němu lépe chápu vzájemné vztahy oněch třech základních veličin. Fotím hlavně krajinu, takže mám ve většině případů čas zkontrolovat, jestli nejsem s nastavením totálně mimo. A mnohdy jsem 🙂 Ale tím se učím. Připouštím, že bych se ke stejným znalostem dostal i s ostatními režimy a možná mnohem pohodlněji. Jen jsem chtěl říct, že pro začátečníka Mko nemusí být jen zdrojem útrap (pokud se nenechá odradit). Je to asi jen o přístupu. Někomu vyhovuje víc když mu se začátky pomáhá technika, někdo potřebuje mít pocit, že překonává překázku. Já malinko víc tíhnu k té druhé skupině (masochistů, heh). Zajímavé je, že kdysi bylo Mko vlastně jediný režim, který fotoaparáty měly, nebo snad ne? 😀

    • Každému vyhovuje něco jiného, na tom není nic špatného. Mko má své výhody, jen jsme se snažili říct, že to jde dnes i snáze. Pokud bych použil příměr, kdyby se vařilo jen na ohni, ale to přece neznamená, že dnes nebudeme používat sporáky… Když už ten sporák koupím a zaplatím, což vy u svého foťáku děláte s auto a poloauto režimy, tak je škoda ho nevyužít…

      Ale pokud vám to takto vyhovuje, tak je to správně. Každý jsme jiný

  4. Podle mého, je jedna z nejdůležitějších věcí řečena v 9:50 min.
    Klidně může být na začátku každé knihy o fotografování.
    Díky

  5. Zdravím Vás pánové,Vaše stránky a videocasty jsou skvělé,opravdu.
    Před dávnými časy,jsem fotil na kinofilm i středoformát a dlouho
    jsem se bránil digitálu. Ale nyní,když se chystám do penze,tak jsem si
    pořídil digi zrcadlovku:K-50.Pentax je pro mě srdeční záležitost :-).
    Focení s digitálem je trochu jiné,nežli s analogem.A jelikož snímám
    pouze statické scény, a na kompozici mám čas,tak tvrdohlavě setrvávám
    v “ emku „.Prostě mě to baví,si s nastavením pohrát.
    Přeji Vám v Novém roce hodně zdaru,zdraví a dobré světlo.
    Aleš Holiš

  6. Ve všech dílech 4Fota – videocastů jsem našel zajímavé podněty k zamyšlení. Oceňuji práci Vás obou, kdy nám amatérským fotografům necháváte nahlédnout do svých zkušeností a daných zákonitostí. Poslední díly o automatických a poloautomatických režimech a režimu M bych řadil mezi ty, které se mají dodávat v SW přikládanému k fotoaparátům.. 😀
    Děkujeme 🙂

  7. Předem děkuji za super díly! Velmi poučné především pro mě, začátečníka.

    Chtěl bych se ale zeptat, zda existuje nějaké pravidlo jak určit vhodné ISO, nebo se hodnota zvolí tak, aby čas, případně clona, vyšla podle požadavku?
    A dále jaké ISO pro jaké scény je vhodné (co je moc a co málo)?

    Díky,
    Martin

    PS: možná to je dobrý námět na další díl. 🙂

    • Už jsme o tom točili. Ale obecně:
      1) Čím nižší ISO, tím kvalitnější fotka s méně šumem.
      2) Pokud už nejsem schopen dosáhnout tak krátkého expozičního času, jaký potřebuji, tak ISO zvýším.

  8. Dobrý deň, mohu se zeptat ako sa volajú tie programy/appky pro smartfóny ktoré ste spomínali, pre ISO, Čas, Clonu ? 🙂 Díky moc

  9. Zdravim! Vase videa obecne chvalim, s focenim jsem zacal pred par mesici, takze se videa hodi. S kolegou se dobre doplnujete. Rad bych se zeptal k M rezimu, doplnim, ze mam fuji xe2. Vetsinu fotek poridim v rezimu priorita clony, nicmene obcas se stane, ze potrebuju kratsi cas a tak neprepinam do rezimu priorita casu, ale jen otocim volicem casu na zvolenou hodnotu, clonu chci zachovat a podle expozimetru, ktery jak uvadite ve videu supluje automatiku, upravim iso a tedy mam stejnou hodnotu EV jakou by zvolila automatika. Take obcas udelam to, ze kdyz chci zachytit krajinu (vetsinou se stativem), tak prijdu, nastavim M, iso vetsinou na minimum, pozadovanou clonu (resim hyperfokalni vzdalenost) a zbyva cas. V tu chvili uz koukam na expozimetr a cas dojedu podle nej, to beru jako vychozi bod a pripadne si uz doladim expozici podle hledacku a sveho zameru. Kdyz fotim z ruky, tak se pri staticky scene ridim prevracenym ohniskem, pri pohybu se ridim rychlosti bodu, na ktery ostrim, pripadne snizuju cas kvuli intenzite svetla. Je to blbej postup ridit se podle expozimetru? Tedy brat ho jako vychozi bod pri nastavovani hodnot v M rezimu. Vnimam to jako jine reseni problemu, kdy napr. v situaci pri foceni krajiny nastavim rezim priorita clony, nastavim iso a zjistim dopocitany cas. Pripadne mam jeste auto iso a zjistim k casu automatikou dopocitane iso. Pak se prepnu do M a dopocitane hodnoty prepisu. Dik za radu profika zacatecnikovi, rad bych zjistil, jestli se nedrbu za uchem nohou.

    • Určitě je to další z možných řešení. Každému vyhovuje něco jiného. Pokud nastavíte fixní clonu a podle expozimetru hledáte čas, tak děláte to samé, co režim priority clony. atd.

  10. Zdravím páni,

    opakovane a rád sa vraciam k týmto Vašim super videám. Chcel by som sa opýtať na jednu vec. Tá síce vo videu neodznela, ale mne osobne príde ako celkom logická. Vo videu zdôrazňujete, že v režime M použitie korekcie expozície nemá opodstatnenie. Otázka sa týka toho režimu „auto ISO“ kde by teda tá korekcia expozície aj potenciálne mala nejaký zmysel alebo sa mýlim?

  11. Dobrý den!
    Od doby, co sem zjistil, že z nepochopitelných důvodů je v poloautomatickém režimu A (Nikon) přednastavený čas pro blesk 1/60, což je na děti dlouhý čas, tak čím dál víc fotím na M, nejen s bleskem.

    Mám k tomu dva důvody, mít pod kontrolou jak čas, tak clonu a když není nezbytně nutné mít ručně nastavené ISO (což je třetí veličina mít v nastavování ještě větší hokej), pustím do práce vychytávku AutoISO, samozřejmě potřebně nastavenou.

    Že pak nejde o manuální režim? Dle mého jde i nejde, ale o tom není fotka, ta je o to mít správně vyfocené, co potřebujeme a když digitální technika tohle dovolí, proč ji nevyužít?
    Stejné to je s kompenzací expozice v M režimu, když pevně dám tři veličiny, protože je potřebuji mít (přes to nejede tank), jak docílím zkrocení expoziční úchylky, kterou nepotřebuji mít? Uberu nebo přidám EV a to v manuálu M funguje, letadlo letí (čas), potřebná hloubka (clona) a málo šumu (ISO i AutoISO) a není vypálená modrá obloha (třeba -1/3 EV). Že tím nejsem fotograf, možná, to je věc každého, mě zajímá, jestli sem vyfotil, co vyfotit potřebuji a kvůli čemu sem utratil peníze za tyto úžasné digitální stroje, to je podstatné a ruku na srdce, je fotograf ten, co z dat RAW protažených přes Photoshop počítače vykouzlí krásnej, voňavě barevnej západ slunce nebo žábu, co hraje barvami jako z luxusní myčky na Rolls-Royce?

    Kdyby se někomu zdálo seřizování manuálu M společně s ISO, jako nemožné seřízení, ve foťáku je expoziční váha, která ukazuje, kde se pohybujete, jestli do tmavého snímku (-) nebo přepáleného snímku (+), ale musíte brát zřetel, že večerní fotka bude tmavší než pravé poledne se sluncem nad hlavou, pomocná váha neví, co fotíte nebo spíš jinak, co chcete mít vyfocený, protože v těchto extrémech klame, vlastně neklame, jenom by nastavila špatné expoziční hodnoty.
    Další pomocné kontroly co a jak vyfocené potřebujeme mít je prohlížení obrázku na LCD, Histogram a přepaly, úžasné vychytávky, že fotograf může být skoro každý, ale vyfocený motiv a jak vyfocený motiv s dávkou štěstí, vrozeného umu teprve rozdělí zrno od plev!

    Dobré světlo a nebojte se, i ti největší b*bci na planetě tyhle hračky zvládnou, to mi věřte, ale musí se chtít, bez toho ani televizi nepustíte.

    Pěkný den a parádní stránky, samozřejmě i pana Pihana, mám tu jeho bibli knihu!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..