Jirka Šiftař – český Instagramový král

Ahoj, Jirko! Dá se asi říct, že jsi známější jako @jeera v cizině než jako Jirka Šiftař doma. Můžeš se ve zkratce představit?

Narodil jsem se a větší část života strávil v Opavě, kde jsem vystudoval stavební průmyslovku, sloužil vlasti, dělal muziku, moderoval v rádiích, živil se věcmi okolo počítačů a hlavně tvorbou digitálních médií. Posledních 6 let jsem strávil v Anglii, designováním software, studiem souvisejících vysokých škol a taky instagramováním.
jsiftar_1

Jak se stalo, že kluk z Opavy se odstěhoval do Londýna?

Těch důvodů bylo hodně, od únavy Kocourkovem po touhu po nových výzvách. Asi nejvíc mě zajímalo, jestli se dokážu prosadit v jiné kultuře a změnit, co se mi na mě nelíbí. V Londýně jsem ale teprve rok a půl, předtím jsem žil na jihu, v příjemném přímořském městě Bournemouth.

Vím, že jsi byl jedním z velmi raných uživatelů Instagramu. Kdy přesně jsi s ním začal a co tě k tomu vedlo?

První instagram jsem postl asi tak 5 hodin po jeho uvedení 6. října 2010. Přivedla mě k němu RSS čtečka. Zpočátku jsem jen experimentoval a snažil se přijít na to, co mě na tom má bavit. Za měsíc jsem zjistil, že mě baví fotit a dostávat k tomu zpětnou vazbu.
jsiftar_2

Dnes jsi pravděpodobně Čechem s největším počtem followerů na Instagramu. Kde se skrývá tajemství popularity v této sociální síti?

Je to asi hodně různých aspektů, které je třeba vybalancovat. Různí populární instagrameři na to šli jinak, takže univerzální recept neexistuje. Já se o ten svůj podělím na workshopu v rámci konference iCON, každopádně pokud Instagram uchopíte jako platformu pro svou kreativitu, baví vás bavit a jste originální a komunikativní, budete na dobré cestě být i populární.

Máš pocit, že u Instagramu víc záleží na fotografických dovednostech, líbivých úpravách nebo strategickém uvažování?

Viděl jsem hodně různých přístupů, sledoval i podnikal různé „spolupráce“, shout-outy, bavil se s mnoha zapálenými, dokonce i profesionálními instagramery. Instagram je to, co si z něj pro sebe uděláte. Postujte jakkoliv kvalitní nebo líbivé fotky chcete. Pokud ale chcete stabilně získávat nové followery, musíte určitě zapojit všechny jmenované složky.
jsiftar_3

Nemrzí tě někdy, že ty věnuješ Instagramu spoustu práce a úsilí s tím, že ve výsledku máš stejnou popularitu jako třeba popové hvězdy jejichž fotografie jsou dost pochybné?

Každý ať si na Instagramu dělá co chce a pokud jej celebrity berou jako další kanál sebepropagace, těžko jim v tom bránit. Civilní náhled do jejich života může být nakonec i zajímavý. Určitě by mě frustrovalo, kdyby značky a celebrity vyválcovaly i to málo dobré z PopPage, ale věřím, že Instagram si je toho vědom a sám o takovou situaci nemá zájem. Víc mě štvou blbosti postované a lajkované miliony náctiletých, kteří z Instagramu dělají jen další odkladiště internetového odpadu. Už aby si našli jinou hračku.

Dá se nějak na instagramové popularitě jako takové vydělávat?

Dá. Já se snažím udržet si Instagram jen jako hobby, a tak většinou přijímám jen nabídky, které mi umožní fotit na zajímavých místech, kam bych se asi jinak nedostal, kdy výsledek tak nějak zapadne do mého stylu a které mě nenutí dělat něco co nechci. Naštěstí brandová a PR kultura v Británíí je v tomhle na skvělé úrovni, takže agentury většinou dělají, co vám na očích vidí a každá taková kampaň je příjemnou a zajímavou zkušeností. Často mí followeři ani nepoznají, že fotka, kterou lajkují, vznikla díky nějaké značce 😉
Abych ale odpověď na otázku i zobecnil, setkal jsem se už se třemi instagramery, kteří to pojali velice profesionálně a založili si firmy, nebo lépe agentury, jejichž hlavním propagačním kanálem je Instagram. Nakolik se jim bude dařit si netroufám odhadovat, ale pakliže se naplní předpovědi o stoupajícící důležitosti vizuálního sdílení a Instagram se stane „vizuálním Twitterem“, můžou být jejich agentury velice úspěšné.

Mimochodem, ty pro Instagram fotíš iPhonem nebo fotoaparátem? Fotíš i něco, co není určeno pro Instagram?

Za fotkama vyrážím cíleně, o víkendech, takže beru foťák (malá zrcadlovka Nikon D3100), který mi dává větší tvůrčí volnost a taky fotím primárně pro svůj archiv. To nejlepší co vznikne jde na iPhone, kde si užívám „hraní“ si s editací. Samozřejmě nemám problém postnout fotku vyfocenou iPhonem, když u sebe nemám jiný foťák. A čas od času za mnou někdo přijde, že se mu líbí můj styl na Instagramu a chtěl by něco nafotit pro jiné médium. Pokud mám čas a kouká z toho krom honoráře i zábava a zajímavá zkušenost, nebráním se 🙂
jsiftar_4

Máš za sebou nějakou zkušenost i s klasickou filmovou fotografií, focením na skleněné desky nebo jak jsi vlastně začal fotit?

Když jsem byl kluk, fotografování bylo jedním z nemnoha tolerovaných koníčků. Můj táta měl černou komoru, zvětšovák a vyučoval chemii, takže mi dal asi v deseti letech dvouokou sovětskou zrcadlovku Ljubitel a zasvětil mě do vší té magie, od míchání ustalovače, po žehlení lesklých fotopapírů. S pubertou pak přišly jiné koníčky a k „cvakání na dovolených“ mě pak zase dostala až mobilně-digitální evoluce. Díky Instagramu jsem se pak do focení znovu opřel a dělám si teď zálusk na různé větší foťáky.

Vím, že jsi o sobě prohlásil, že jsi vizuální populista. Znamená to, že Instagram je jakési svérázná POP-kultura nebo ho vnímáš jako jakoukoli jinou formu fotografie (umění)?

Nepovažuju se za fotografa a už vůbec bych se nenazval umělcem. Věci, které dělám nezobrazují nutně realitu, ale spíš svět, jaký by se mi líbil. A podle počtu followerů hádám, že by se takový líbil i mnoha dalším lidem. Název „vizuální populismus“ to myslím dobře vystihuje.
Instagram vnímám jako výkladní skříň mobilní revoluce ve fotografii a sdílení. Výsledek vaší kreativity můžou během pár minut vidět desetitisíce lidí. A můžou se k němu vyjádřit. A můžou jím být ovlivněni do té míry, že jim to změní život. Jestli jednou historie vyhodnotí Instagram jen jako popkulturní exces či další formu fotografie, se teprve ukáže. Já věřím, že jsme svědky něčeho ohromujícího.

Vím, že 15. února přijedeš do Prahy na iCON. Co návštěvníkům nabídneš, když se na tebe přijdou podívat?

Předvedu svoje editační postupy a zásady ohledně „focení do čtverce“. Účastníkům svého workshopu pak nad to nabídnu i komplexní know-how, získané dvěma a půl lety hard-core instgramingu. Strategie, nástroje, postupy, tipy, doporučení co dělat, co určitě nedělat… zkrátka dozví se to, na co jsem si musel dlouho a pracně přicházet sám 🙂

Na závěr. Můžeš doporučit jednu konkrétní aplikaci, která podle tebe může hodně pomoct k hezkým fotkám z iPhonu?

Jenoznačně Snapseed.

.

1 komentář u „Jirka Šiftař – český Instagramový král

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..