PMA@CES 2013: soumrak nebo úsvit fotografie

PMA je nadnárodní asociace, která dlouhá desetiletí spojuje všechny významné výrobce fotografické techniky, poskytovatele služeb a fotografy. Jejím vlajkovým projektem bývala PMA SHOW, která probíhala jednou ročně střídavě na východním a západním pobřeží USA. Na první z nich jsem byl před více jak deseti lety a tenkrát to byla opravdu velkolepá akce celosvětového významu.

Nicméně sláva a lesk PMA SHOW upadali tak, jak na fotografický průmysl dopadala jedna rána za druhou. Nejprve nástup digitální fotografie doslova rozdrtil zpracování papírových fotografií. Když se s tím fotografická branže začala vyrovnávat, přišla krize spolu se saturací trhu digitální technikou. Vše vyústilo v to, že PMA SHOW již nebyla schopna samostatné existence a loni poprvé se stala součástí veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas.

Již loni to nebyl příliš radostný pohled, protože řada velkých výrobců dala přednost umístění stánků v hlavní části CESu (Canon, Nikon, Sony, Panasonic, Samsung), ale přesto se podařilo pořadatelům naplnit halu různorodou škálou produktů. Mimochodem se zde loni prezentoval i český Zoner.

 

CES 2013 - Tradeshow

Letošní PMA@CES mne definitivně přesvědčila o tom, že tento projekt nemá dál smysl. Přestože u příležitosti CESu bylo představeno několik desítek nových kompaktních fotoaparátů, všechny byly vidět mimo PMA. Na svých stáncích nové fotoaparáty představili: Canon, Fujifilm, Nikon, Olympus, Panasonic, Pentax, Polaroid, Samsung a Sony. Nicméně všichni tak učinili v rámci expozic nabízejících spotřební elektroniku jako ucelené řešení. Na PMA tak zbylo jen nedůstojné torzo nezajímavých hloupostí a zbytečností. Jen ve skrytu duše doufám, že takto nedůstojnou akci pořádalo PMA naposledy.

CES 2013 - Tradeshow

Kam směřuje fotografický průmysl?

Mám možnost porovnat z osobní zkušenosti loňskou podzimní photokinu, WPPI, PhotoPlus a letošní CES a PMA@CES. Dokonce si dovolím provést z této zkušenosti zobecnění na celou fotobranži.

Fotografická technika se čím dál víc rozděluje do dvou na sobě nezávisle se vyvíjejících proudů:

 

Na jedné straně je to, co bych nazval “vážnou fotografií” do čehož patří zejména DSLR a jejich klony, objektivy, blesky, studiová technika a takové to lepší příslušenství pro profesionály a opravdu nadšené amatéry. Tento směr dobře předvedla loňská photokina a americké PhotoPlus. Jde o segment, který se rozhodně zmenšuje, ubývá jak výrobců, tak i zákazníků. Trh je saturovaný, vývoj zpomaluje a výrobci se snaží vytěžit své pozice a nenápadně zdražují. Jasnými lídry v tomto segmentu jsou Canon s Nikonem (abecedně řazeno) s tím, že ostatní hledají alternativní trhy nebo tento segment v tichosti opouštějí.

 

CES 2013 - Tradeshow

Na straně druhé je segment, který bych nazval “masová fotografie”. Zde je počet výrobců stále ještě poměrně široký a tržní podíly jsou přeci jen vyrovnanější. Ten hlavní souboj se totiž neodehrává mezi výrobci, ale mezi technologiemi. Kompaktní fotoaparáty, kompaktní fotoaparáty s výměnnými objektivy (CSC), fotomobily a další mobilní zařízení bojují o přízeň mas. Jak ukázala letošní PMA@CES a CES samotný, stále více se ukazuje, že se již nebavíme o fotografii jako hobby, ale jako o části spotřební elektroniky a moderního životního stylu. Uživatelé těchto přístrojů nemají velké kreativní či znalostní ambice. Prostě jen zaznamenávají život, hrají si, experimentují bez jakékoli jiné úrovně užití.

A co to znamená v praxi? Je podle mého názoru jen otázkou času, kdy firmy jako Samsung, Panasonic či Sony přestanou vnímat fotoaparáty jako samostatný obor a začlení je mezi ostatní produkty spotřební elektroniky jako jsou chytré telefony, tablety či  osobní přehrávače a přestanou soutěžit s tradičními fotografickými značkami. A na straně druhé je otázkou, jak dlouho ještě vydrží firmy jako Canon, Fujifilm, Olympus či Nikon produkovat levné kompakty, na kterých pravděpodobně prodělávají. Dovolím si předpovědět, že tyto dva světy by se mohli do budoucna výrazně oddělit.

CES 2013 - Tradeshow

Dobrá zpráva pro fotografy

Pokud by došlo na rozkol popsaný výše, byla by to paradoxně velmi dobrá zpráva pro fotografii z pohledu obsahového. Tak jak by se oddělila technika, pravděpodobně by se ještě více od sebe vzdálili řemeslná tradiční fotografie a současná popově-lifestylová vlna Instagramů, Facebooků apod. Oba dva proudy mají jistě svůj společenský smysl, budoucnost, příznivce i odpůrce. Všem by ale prospělo, kdyby se co nejméně mísily dohromady a nedocházelo k nekonečným diskuzím, co je kvalitní fotografie a co už ne.

Mimochodem tomu nasvědčuje fakt, že se skvěle daří jasně vyprofilovaným akcím pro konkrétní skupiny fotografů jako je WPPI zaměřeným víc na informace a praxi než na výstavu techniky.

 

CES 2013 - Tradeshow.

Příspěvek byl publikován v rubrice Co se děje se štítky , a jeho autorem je Honza Březina. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Autor: Honza Březina

Honza je fotograf, lektor, cestovatel, videocaster, novinář a milovník Applu. V komerční fotografické tvorbě se soustřeďuje zejména na portrétní a svatební fotografii. Ve volné tvorbě zejména na krajinářskou a cestovatelskou fotografii. Více o Honzovi najdete na http://www.jbrezina.cz

2 komentáře u „PMA@CES 2013: soumrak nebo úsvit fotografie

  1. Palec nahoru jak jsi dokázal popsat současný marast ve fotografii a směřovaní techniky. Spousta uživatelů si totiž myslí, že drahá technika zaručí kvalitu nebo dokonce profesionální fotografie. Ono to je ale o tom, jak člověk vidí a vnímá věci kolem. Sebelepší technika neudělá zajímavé fotky.

  2. Jo jo Libore. Já si myslím, že snaha nahradit chybějící cit technikou je tady odjakživa a je celkem logická. Ale v posledních letech je zřejmě víc vidět díky Internetu nebo se možná opravdu lidi mění a jsou víc a víc povrchní.

    Klasickým příkladem je poslední rok móda HDR – je jedno co fotím, hlavně když to hodně svítí 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..