4Foto #40: Přechodový filtr

V tomto dílu jsme se podrobně zaměřili na přechodové filtry. Jaký typ, jakou intenzitu, jakou značku a jak používat přechodový filtr? Vše o přechodových filtrech ve 12 minutách.

Soubory ke stažení: MP4 HD verze  – MP4 SD verze  – MP3 verze.

10 komentářů u „4Foto #40: Přechodový filtr

  1. možná by stálo za zmínku že Cokin filtry jdou držet před objektivem v ruce – což je mnohdy šikovný – lze tak pohyby zjemnit přechod, nebo pootočením upravit expozici v potřebném místě.

  2. Dobrý den Romane
    Jak je to s vlivem „nevlivem“ ND přechodového filtru na infračervenou fotografii?
    Děkuji

    • Obecně jakékoli ND filtry jednak mění poměr mezi viditelným a IR spektrem a zároveň žádný z nich neblokuje pouze viditelné světlo. Takže je to hodně o experimentování

  3. dobrý den pane Březino

    ve videu s tématem „hyperfokální vzdálenost“ bylo řečeno spousta teorie a vzorečků stran tohoto parametru.V praxi to ovšem skoro nikdo nepoužívá.Chybělo trochu praktičnosti.Postrádal jsem závěrem tu nejdůležitější pointu celého problému,která měla být určitě sdělena: je potřeba ostřit do roviny,která leží cca v 1/3 snímku (tak jak jej vidíme na live view) od jeho spodní hrany. Dostaneme se tak s místem ostření co nejblíž hyperfokální vzdálenosti.A já bych tam zařadil pro kompletnost i jednu praktickou ukázku.

    děkuji,ať se daří

    Richard

  4. Dobrý den,
    Filtry od Cokin Velikosti P jsou doporučeny na 28mm. Máte zkušenosti jak je to kdybych je použil na 17mm? Budou hodně vinětovat? Jestli ano, bude vinětace tak silná, že s ní nic neudělám v následných úpravách v počítači? Díky

    • Zdravím Michale,
      záleží na použitém držáku a na konstrukci objektivu (jak vysokou má přední přírubu. Pokud se držák dostane do záběru, což u 17mm už předpokládám, tak s tím v počítači neuděláte nic, protože to není vinětace, ale černý pruh

  5. Dobrý den, pane Březino,
    uvažuji o koupi přechodového filtru, ale mám, prosím, otázku:
    fotím nejraději krajiny – platí nepsané pravidlo zlatého řezu nebo třetin a z tohoto důvodu budu mít světlou oblohu ve snímku pravděpodobně v jedné třetině záběru (případně ve dvou třetinách). Z Vašeho videa jsem viděl, že v případě šroubovacího filtru ten přechod je zhruba v polovině – dá se tedy fotit krajina se šroubovacím filtrem – dá se šroubovací filtr nějak smysluplně nastavit, když chci dodržet pravidlo třetin nebo musím použít filtr posunovací? Případně je možnost použít přechodový filtr postupný s ne tak silnou hranou přechodu?
    Děkuji za odpověď a za Vaše videa.
    Ať se Vám daří.
    Vojtěch Curylo

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *