4Foto #23: Hyperfokální vzdálenost

Hyperfokální vzdálenost umožňuje s co nejnižší možnou clonou dosáhnout maximální hloubky ostrosti. Naučíme se ji využít a zařídit abychom měli ve snímku vše ostré od popředí až do nekonečna.

Soubory ke stažení: MP4 HD verze  – MP4 SD verze  – MP3 verze.

22 komentářů u „4Foto #23: Hyperfokální vzdálenost

  1. Ahoj Honzo a Romane, o hyperfokální vzdálenosti vím už z Romanových web. stránek. Ale je pro mě novinka, že mám jako výslednou hodnotu zjišťovat clonu. Dříve jsem zjišťovala ostřící vzdálenost. Můžete dát nějaký odkaz na vhodné či dobré aplikace do telefonů a tabletů pro android? Mířím do USA do parků, tak bych to ráda využila 🙂 Díky! Lenka

    • Oboji je mozne. Muzete z clony odvodit vzdalenost a nebo ze vzdalenosti clonu. Zalezi jen na tom, co je pohodlnejsi.

      Zadnou oblibenou aplikaci nemam, ale kdyz budete hledat Hyper focal distance, tak vyber je velky minimalne na iOS

  2. Zeptam se, je potreba z hlediska amaterske fotografie pouzivat pravidlo hyperfokalni vzdalenosti a nestaci nastavit vyssi clonove cislo pro vetsi hloubku ostrosti? Prijde mi to jako silena matematika a tabulky u sebe nosit nebudu 🙂

  3. zdravim, diky, doted jsem si myslel, ze to proste odstrelim odhadem a tak jsem se inspiroval vasim videem a nainstaloval aplikaci do iphonu a zjistil jsem ze napr. zakladnim objektivem 18 mm na APC se nedostanu nekde pod 1,2 metru pri nekonecnu, takze kdyz jsem se pokousel proostrit 0,5 m a nekonecno, tak proste fyzika 🙂
    takze pro mne pouceni, diky

    jeste jedna technicka, nevim proc, ale na mym ipadu air stale od doby porizeni i po vsech aktualizacich mi spadne vase titulni strana v safari, kdyz rychle pred nactenim dam otevrit stranku s videem, tak pak uz to bezi, ??

  4. Dobrý den,
    chci se ujistit, jestli jsem to dobře pochopil: jestliže zaostřím na hyperfokální vzdálenost, tak bych měl mít celý obraz ostrý (od blízkých předmětů až po nekonečno) – tudíž jestli mám před objektivem objekt vzdálen 1, 2 nebo 3 metry od objektivu, tak to pro ostření na hyperfokální vzdálenost nemá žádný význam, neboť byl měly být ostré všechny tyto objekty v různých vzdálenostech?
    Jenom jsem moc neporozuměl Vašemu příkladu ohledně předmětu vzdálenému 2 m.
    Děkuji za odpověď.
    Vojtěch C.

    • Pokud zaostříte na hyperfokální vzdálenost (H) a nastavíte správné clonové číslo odpovídající ohnisku, tak bude scéna ostrá od H/2 do nekonečna. Ne tedy nutně úplně celá

  5. Dobrý den, pane Březino,
    chtěl bych se zeptat k hyperfokální vzdálenosti: jestliže v aplikaci nastavím ohniskovou vzdálenost (případně coop faktor) a clonu, aplikace mi vypočte hyperfokální vzdálenost – tj., vzdálenost, na kterou mám zaostřit – tato hyperfokální vzdálenost za daných nastavených podmínek zůstává konstantní, jak tedy s tím souvisí nějaký předmět blízko objektivu (jak uvádíte ve videu, třeba ve vzdálenosti 2 m od objektivu) – přece, když nastavím ohniskovou vzdálenost a clonu a zaostřím na hyperfokální vzdálenost, mělo by být ostré všechno…
    Děkuji za odpověď.
    S pozdravem a přáním všeho dobrého
    Vojtěch Curylo

    • Výpočet hyperfokální vzdálenosti nezaručuje celou scénu ostrou. Je řada situací, kdy proostření úplně celé scény dosáhnout na jeden snímek nelze, typicky u delších ohnisek a hlubokých scén. Výsledek bude ostrý od H/2 do nekonečna neboli maximálně využijeme dostupnou hloubku ostrosti.

  6. Ahoj .Chci se zeptat proč nejde použít hyperfokální vzdálenost u objektivů typu zoom třeba 18-140 nikon.Váš kolega Roman uvádí ve videu že je potřeba šírokoúhlý objektiv.Jinak super videa,těším se na další díly.Dík za odpovědˇ.Milan .

    • To jsme se nevyjádřili dostatečně přesně. Technicky vzato jde hyperfokální vzdálenost spočítat pro jakékoli ohnisko – při zoomování se logicky mění dle ohniska. Prakticky se používá u širokých ohnisek. Takže u vašeho objektivu má smysl pracovat s HFV od 18 do cca 50 mm

  7. ahooj
    ……..chveni vzduchu 🙂 ….v krajine se vsechno hybe…..
    ale ted ma vazna otazka hyp. vz. to je fajn ale ja se nemuzu dopatrat na vzorecky na predni a zadni bod ostrosti od hyperfokalni vzdalenosti ….. prosim kde to najdu dik

  8. zdravím pane Březino

    ve videu uvádíte toto: když chci mít ostré kytičky,které jsou od foťáku vzdáleny 1m,tak zaostřím na vzdálenost 2m a pak budu mít ostré kytičky až něco v nekonečnu.No ptám se: na co mám ostřit na vzdálenost 2m,když tam zrovna vůbec nic není a nikdy nebude – na vzduch? To myslím,jste měl v reportáži jasně vysvětlit.Prosím,popište tento postup ještě jednou a přesně.Jinak,z praxe vím,že stačí jednoduše a nekomplikovaně zaostřit na 1/3 scény od spodního okraje obrázku a bude všechno ostré od popředí až do nekonečna a z rohu do rohu.Funguje to takto v 90÷95 procentech.A co vím,postupuje takto celá řada a většina známých krajinářů,naších i zahraničních

    moc krát Vám děkuji za případnou odpověď
    s pozdravem Richard

    • Zaostřit můžete buď pomocí AF na cokoli vzdálené 2m, třeba i za sebe a pak překomponovat nebo pomocí MF nastavit 2m na stupnici na objektivu. Hyperfokální vzdálenost je o použití nejnižšího clonového čísla s maximálním využitím hloubky ostrosti. V takovém případě 1/3 poučka většinou nefunguje. Pokud budete clonit na f/22, pak máte pravdu, že není moc co počítat a řešit 🙂

  9. Dobrý den,
    možná se ptám úplně hloupě, ale když se podívám na hyperfokální tabulku: https://cs.wikipedia.org/wiki/Hyperfok%C3%A1ln%C3%AD_tabulka a chci s objektivem 18-135 (zazoomovaným např. na 35mm) fotit domy, které jsou všechny na druhém břehu Vltavy, tj. stovky metrů ode mě, pak mi podle této tabulky stačí zvolit nejmenší clonu, která na foťáku je, např. 4 nebo 5?
    A když si nastavím clonu, co pak s ostřením? Musím ostřit na něco, co je 2x dál než nejbližší domy, které chci mít ostré (ale nic takového často ani není), nebo můžu jako dosud ostřit manuálně (zvětšit si obraz na displeji a otáčet ostřícím kroužkem, dokud nevidím ostrý ten dům/kostel apod., který především chci mít ostrý)?
    Mám problém s tím, že mám snímky města pořizované na velké vzdálenosti (stovky metrů) opakovaně neostré, přestože fotím ze stativu, s 2 sec. samospouští, a ostřím manuálně s desetinásobným zvětšením na displeji. (Vidím dobře. 🙂 Na displeji před zmáčknutí spouště snímky vypadají ostré, ale po maximálním zvětšení/přiblížení fotky v PC jsou detaily architektury vždy velmi neostré. Doteď jsem si myslela, že volbou clony 29 by mělo být zajištěno maximální proostření, ale nevím, jestli právě v tom nebyla chyba, protože jinak už nevím, co při focení na velké vzdálenosti dělám špatně. (Foťák mám nový Canon EOS 80D, tj. v něm by problém být neměl, a fotky např. jídla či jiné fotky focené doma nebo na pár metrů mám velmi ostré, ať už ostřím manuálně nebo automatem.)
    Děkuji.

    • Pokud máte problém s ostrostí, obávám se, že problém bude někde jinde, než u hloubky ostrosti.

      Hyperfokální vzdálenost se používá typicky u snímků s velkou hloubkou scény. Ostří se na hyperfokální vzdálenost a hlpoubka ostrosti je pak od H/2 do nekonečna.

  10. Zdravím všechny. Ikdyž zde Romana psala o neostrosti jejich obrázků téměř před rokem, možná to bude zajímat i ostatní. Osobně jsem měl podobný problém a kamarád mi poradil tenhle web: http://www.opticallimits.com/
    Zde jsou testy obrovské škály všech možných objektivů. Podstatné je to, že vše je děláno vždy stejnou metodou. Vyhledal bych si „svůj objektiv“ a podle výsledných hodnot našel, na kterých clonách nejlépe „kreslí“. S tím bych potom pracoval. Romana podle popisu použila moc velké zaclonění, kde nastal jev „lámání“ světla dopadajícího na čip. To mohlo zapříčinit onu neostrost. Tak mi to alespoň připadá.
    Pánové děkuji za pěkná videa.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..