Photo Plus 2015: Kam směřuje fotografický průmysl?

Photo Plus Expo v New Yorku je největším fotografickým veletrhem v USA a vzhledem k tomu, že letos nebyla Photokina, tak jedním z nejvýznamnějších na světě. Jezdím na něj jako novinář již řadu let, takže mám dobrou možnost sledovat, jak  se mění skladba produktů a styl jejich prezentace. Když jsem letos procházel JJCC, ve kterém se akce koná, napadlo mě napsat takové subjektivní povídání o tom, jak na mě působí jednotlivé značky a produkty. Tak je tu jeho první část:

Canon a Nikon

Tradičně největší expozice mají logicky Canon a Nikon. Jejich poslání je již několik let stejné. V podstatě by se dalo shrnout do: “Jsme největší, nejzavedenější a nejspolehlivější značky na trhu. Ať si od nás koupíte cokoli, můžete se spolehnout na kvalitu a to, že i za x-let bude vše kompatibilní, podporované a uznávané.” Obě značky hodně vsázejí na své ambasadory, profesionály s reputací, kteří na stáncích předvádějí, co s technikou dokážou, a paradoxně mám pocit, že mezi sebou už nijak zásadně nesoupeří.

Obě firmy se mají dobře a místo nějakého velkého soupeření mezi sebou spíš tak nějak kontrolují svůj tržní náskok před ostatními. Koneckonců na Photo Plus nepřišla ani jedna ze značek s nějakou velkou inovací, spíš prezentují ucelenost nabídky produktů.

 

Sony, Fujifilm a Leica

V podstatě plošně velmi podobné expozice, jako velká dvojka, mají i Sony, Fujifilm a Leica. Přestože jde o stejně pompézní stánky s galeriemi, slavnými jmény a obrovskou přemírou produktů, vyznění je zcela jiné. Leica svou expozicí říká jediné slovo “Luxus”. Chcete luxus? Chcete se hýčkat? Chcete se rozmazlovat? Pak je tady Leica, která letos přišla s ještě větším, ještě dražším a ještě luxusnějším konceptem.

Sony se zase snaží příchozí přesvědčit o tom, že její produkty jsou “stejně profesionální, technicky vyspělé a fotografické” jako ty od Canonu a Nikonu. Byť to může znít hrubě, prodejně hraje Sony třetí housle, a to zejména proto, že není bráno jako tradiční fotografická značka. Řada produktů od Sony je opravdu špičkových, ale uživatelé váhají investovat do produktů Sony, protože příliš často mění bajonety, priority apod. Sony je alternativou, dobrou alternativou, ale pořád hledá své zákazníky.

A Fujifilm je jakými rebelem v této skupině. Vyznění stánku je jednoduché “jsme jiní”. Fujifilm nehledá masovou produkci, ale uživatele, kteří jsou ochotní si připlatit za unikátní koncept, což se mu poslední 2 roky daří. Celá expozice působí takovým “spokojeným” dojmem a dá se z ní vyčíst, že to pro Fujifilm nebyla lehká cesta, ale výsledek stojí za to.

 

Tamton, Sigma a Carl Zeiss

Pokud se někomu v posledních letech opravdu daří a je to hodně vidět, tak jsou to alternativní výrobci objektivů. Velké expozice, novinky a hlavně obrovský zájem návštěvníků. To spojuje všechny tři značky, které víc než mezi sebou bojují o tržní podíl s Canonem a Nikonem. Díky agresivní ceně a výrazně stoupající kvalitě se Tamronu se Sigmou podařilo vyšvihnout do první ligy. Zeiss první ligu zakládal a nikdy z ní nevypadl. Navíc stále úspěšně rozšiřuje svou nabídku a drží si při tom vysoký standard.

 

Druhá liga

Aniž bych se chtěl někoho dotknout, tak přestože Olympus, Panasonic a Samsung mají velké a naleštěné expozice, působí aspoň na mě rozpačitým dojmem. Už roky opakují stejné argumenty, předvádějí podobné produkty, které mají k tržnímu úspěchu sakra daleko a jakoby nevěděli co s tím. Opakovat pořád dokola, že máte menší fotoaparáty než ostatní, když zákazníci roky opakují, že to nevyvažuje kvalitu výstupu je sice hrdinské, ale možná je na čase si přiznat, že to chce radikální změnu, ať je to jakkoli bolestivý fakt.

 

Tisk je o materiálech ne o tiskárně

V oblasti tisku jak kdyby už bylo vymalováno. Dominance Epsonu je na PPE opravdu hodně vidět. HP už nevystavuje a Canon snad soupeření s Epsonem vzdal. Naopak jsou zde letos zastoupeni všichni významnější výrobci papíru a je vidět, že se jim daří. Největším hitem mezi poskytovateli tiskových služeb je letos rozhodně tisk na kov či jiné pevné materiály. Plátno už je out, teď v Americe frčí metalické tisky. Uvidíme, za tento trend dorazí se zpožděním i k nám.

 

Ročník dronů

Menším značkám se budu věnovat v dalším článku. Co však nelze přehlédnout je množství a rozmanitost nabídky dronů. Bez nadsázky jsou drony rozhodně tématem letošního ročníku PPE a pokud chcete fotografovat z nadhledu, tak je z čeho vybírat. Zkoušel jsem počítat, kolik dronů je prezentováno, a vzdal jsem to u čísla 100! 🙂

 .

7 komentářů u „Photo Plus 2015: Kam směřuje fotografický průmysl?

  1. Dáko sa mi nechce veriť, že by Olympus a Panasonic propagovali len malé foťáky. Naopak: predvázdzali prototypy (väčších) telezoomov:
    http://www.43rumors.com/see-the-new-images-of-the-glorious-olympus-300mmm-and-leica-100-400mm-mft-lenses/

    Revolúciou vo fotení je podľa mňa „4K photo“, ktoré určite Panasonic predvádzal (videl som na youtube rozhovor z PhotoPlus) a aj Samsung to tiež umožňuje: jedná sa o natáčanie videa a potom z neho robenie záberov.

    Prezentácia Nikonu to fakt hrá na spoľahlivosť? To sa vlastne ako dá? 😉
    (no ale asi si potrebujú opraviť pošramotenú povesť po problémoch s olejom na snímači u D600, keď museli vydať až nový model)

    Čo Canon: ako prezentoval novú bezzrkadlovku EOS M10, ktorú vydal tesne pred týmto veľtrhom?

    Sony vraj mala tmavú miestnosť, kde prezentovali najvýkonnnejší snímač (v A7SII): teda to nehrajú len na to, že sú „rovnaký“, ale že sú najlepší.
    Ohľadom bajonetov: neprezentovali náhodou (oni alebo iný?) redukcie na zrkadlovkové objektívy? Podľa dpreview vraj s nimi dokážu zaostrovať aj presnejšie.
    Čo výrobcovia redukcií? (ZY Optics práve oznámili ďalší turboboost) .. používali bezzrkadlovky Sony na ich demonštráciu?

    • Zdravím,

      asi si úplně nerozumíme. Já nehodnotím konkrétní produkty v tomto článku, ale dojem, kterým na mne expozice udělali. Nemám nic proti jednotlivým značkám a asi záleží na úhlu pohledu.

      Za příklad vezměme Olympus:
      Ještě loni mlžili ohledně budoucnosti 4/3 systému, tedy řady E a proto to co ukazují letos, jsem nazval „malé foťáky“ neboli mikro 4/3. Znám několik zoufalých majitelů E-systému, kteří do něj nainvestovali spoustu peněz a Olympus jim roky do očí lhal, že „E-systém nekončí“ a že Peny jsou jen alternativa a ne nástupci. Proto možná to zklamání.

      Ty foťáčky jsou zajímavé, mají unikátní funkce, možná tam byla i maketa nějakého telezoomu, v každém případě tam ale byla asi tak 1/10 návštěvníků ve srovnání s ostatními značkami. Proto si dovoluji tvrdit, že Olympus si za svojí situaci může sám a hraje dnes druhé housle.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.